Tuesday, 17 June 2014

DIE DUN LYN



Dis 'n baie dun lyn. 
Maar laat ek voor begin. Vanaand is OPEN STUDIO in Cité waar sowat 30 van die 300  Cité kunstenaars, skrywers en musikante hul werke in hul ateljees uitstal vir almal om te kom sien. Kompleet soos uitstallings, met wyn en snacks. Geen werk word te koop aangebied nie. So, die vraag is: hoekom doen ons dit?
Mede-kunstenaars kom kyk graag na Open Studios. Hulle is op soek na óf 'n groot verrassing waaruit hulle kan leer; óf iets waarop hulle kan neersien en slegmaak. Daar is nie 'n breë middeweg nie. So Open Studio laat jy jou kwesbaar. Voel asof ek met 'n Lucky Strike T-shirt met 'n groot teiken op my bors rondstaan. 
Maar net vir daai één opregte kompliment, of één persoon wat belangstel en uitvra oor jou werk, is jy bereid om vreemdelinge in jou ateljee toe te laat. In fact, om hulle te nooi hierheen. Sodat hulle jou wyn kan kom drink en jou baguettes met mozarella en anchovies kan kom opeet. Deur my sketsboeke kan blaai, my kommentaar kan lees; baie daarvan baie persoonlik en subjektief. Hulle gaan hande-agter-die-rug vooroor gebuk staan en my werk bestudeer. My badkamer gebruik. 
Ek gooi my ateljee oop waar ek geëet, geslaap, geskryf, geteken en geblog het vir amper drie maande. Die bewys van my tyd hier hang teen my mure soos nat wasgoed. Nes met wasgoed, gaan hierdie voyeurs kan sien wié ek eintlik is: manlik of vroulik, oud of jonk, kontemporêr of tradisioneel. Is my werk die overalls van 'n werker of die ligblou langmouhemp van 'n suksesvolle sakeman? Dalk die wit jas van 'n fisikus? Of die sweetpak van 'n sportman?
Dan die detail in my ateljee: bekyk my kwaste, my ou wit Appletjie, luister na die musiek wat ek vir hulle speel. Die tafeldoek wat ek oor my tafel gooi, het 'n olifant oop (dis in Indië gemaak). Wat is anders in my ateljee as in hulle s'n; synde dat al die ateljees dieselfde beddens, beddegoed, tafels, stoele, eetgerei ens het? 
Reuke. Klanke. Uitsig. Insig.
'n Kultuur wat nie verkeerd is nie, net anders as hulle s'n. En dís hoekom ons hier is. Om te meng en uit te ruil, sodat ons almal kan saam wegdra 'n oper kop en nuwe vriende wie jy skielik beter verstaan.
Mag my besoekers vanaand iets saamneem, nie net gou inloer en weer loop nie. Soos enige kunstenaar sal weet, kommentaar is goed. Enige kommentaar - solank jy net nie daai doodse stilte hoef te hoor nie; dis die diplomatiese stilte van afkeur.
Net tyd sal leer. 
Ná 10uur begin ons almal saam party. Sonder dat die party 'n tema het, sal ons almal aankom met ons overalls, ligblou langmouhemde of wit jasse; sonder enige skaam en sonder enige verskonings. Want omdat ons wasgoed saam uitgehang het, is ons mos familie van dieselfde huis.

2 comments: